Komunikat archiwalny

Jak zmienić zawód po wielu latach pracy? Odkrywamy tajniki przebranżowienia

Nie zawsze sytuacja na rynku pracy musi być czynnikiem wpływającym na to, że mając za sobą wiele lat kariery zawodowej, decydujemy się na radykalną zmianę wykonywanej profesji. Taki krok, szczególnie w przypadku osoby, która pierwszą umowę w swoim życiu ma już dawno za sobą, zazwyczaj wiąże się z pewnego rodzaju rewolucją: albo jest jej efektem, albo powodem.

Jak zmienić zawód po wielu latach pracy? Odkrywamy tajniki przebranżowienia
Fot. Kraków Dla Seniora

Jeśli nie czujemy choć minimum satysfakcji z życia zawodowego, co stoi na przeszkodzie, żeby spróbować zmienić ten niekorzystny, często chroniczny i destrukcyjny stan? Zanim podejmiemy decyzję, warto wykonać dokładną analizę niezadowolenia z obecnego zajęcia. Być może okaże się, że to nie wykonywany zawód jest źródłem dyskomfortu, ale inne czynniki – np. związane z życiem rodzinnym itp.

Jeśli powodem naszego braku satysfakcji okażą się sprawy zawodowe – warto zastanowić się nad zmianą. Ten radykalny krok wykonajmy racjonalnie, czyli bez zbytniego pośpiechu. Są sposoby na to, by zmianę przeprowadzić w sposób mało inwazyjny, nawet jeśli nie mamy już trzydziestu lat. Pamiętajmy, że czym innym jest zmiana stanowiska pracy w danej firmie albo zmiana pracodawcy w tej samej branży – czym innym zmiana zawodu.

Wolny rynek, to również różne formy realizowania swoich planów profesjonalnych – wiele osób (niekoniecznie tylko młodych) decyduje się na zmianę sposobu zarobkowania, np. poprzez uruchomienie własnej firmy. Sprzyja temu m.in. redukcja różnych formalności (np. wprowadzona niedawno deregulacja zawodów, których wykonywanie wymagało kiedyś licencji itp.).

Bywa jednak i tak, że zanim rozpoczniemy nową przygodę zawodową, konieczne jest nabycie określonej wiedzy, zdobycie różnych umiejętności i sformalizowanie niektórych kwestii. Wbrew pozorom – nie stoimy tu na przegranej pozycji, oferta edukacyjna związana ze szkoleniami zawodowymi szeroka i różnorodna.

Dzięki Internetowi branża edukacyjna i szkoleniowa może zaoferować rozwiązania, które będą optymalne niemal dla każdego. Każdego, kto wykaże się dostateczną chęcią i determinacją, niezbędnymi w procesie prowadzącym do osiągnięcia zdecydowanie większej satysfakcji z życia zawodowego.

Od inspiracji do działania…

Inspiracją, powinna, a nawet musi być, bardzo mocna motywacja do podjęcia konkretnych kroków w kierunku realizacji założonego celu – zmiany zawodu. Czy w wieku, który nie wskazuje na pierwszą młodość i gdy zdolności percepcyjne nie są już tak świetne jak wtedy, gdy zdawaliśmy maturę, warto podjąć próbę uczenia się czegoś zupełnie nowego? Czy nie jest to przysłowiowe porywanie się z motyką na słońce?

W opinii Magdaleny Rybińskiej, specjalisty ds. andragogiki w sieci szkół TEB Edukacja, dziś realizacja celów edukacyjnych (również, a może przede wszystkim związanych ze zmianą zawodu) jest o wiele łatwiejsza niż jeszcze kilkanaście lat temu. Dlaczego?

M.R.: Rynek edukacyjny odpowiada na aktualne potrzeby, a pośród nich w coraz większym stopniu zaznacza się trend związany ze przekwalifikowywaniem się. Ponieważ nowe umiejętności, uprawnienia, certyfikaty można zdobyć łatwiej – chociażby ze względów organizacyjnych – więcej osób dojrzałych decyduje się podjąć takie wyzwanie.

Pytanie: Względy organizacyjne, czyli?

M.R.: Po pierwsze – mówimy o różnych formułach szkoleń, po drugie o ich dostępności. Aby zdobyć nowy zawód, nie zawsze konieczne jest np. podejmowanie nowych studiów. Często wystarczy dwuletnia albo nawet roczna szkoła policealna. Nowe kwalifikacje i uprawnienia w wielu zawodach uzyskamy również dzięki kursom zawodowym.

Instytucje szkoleniowe są obecnie rozlokowane na terenie całego kraju, nie tylko w największych miastach, dzięki czemu bezpośredni dostęp do ich oferty edukacyjnej jest szybszy i prostszy. Ale to nie wszystko. Szkoły oferują różne tryby nauki – w przypadku osób podejmujących ją w wieku starszym, na pewno udogodnieniem są zajęcia weekendowe, czy wieczorowe. Bywa również, że kursy prowadzone są niemal całkowicie online albo z dużym udziałem zajęć w formule internetowej.

Warto również wspomnieć o modułowej formule kształcenia, dzięki której z jeszcze większą łatwością można zdobywać nowe kwalifikacje. Każdy kurs stanowi określony, autonomiczny moduł, który daje konkretne umiejętności, posiadając je, można jednocześnie zdecydować się na kontynuowanie nauki na kolejnym kursie, który wchodzi w „skład” szerszego programu np. dającego tytuł technika, specjalisty itp.

Pytanie: Nie zawsze myślimy o edukacji, również ustawicznej, dedykowanej osobom dorosłym, w kategoriach rynkowych. Nie da się jednak nie zauważyć, że i w tym przypadku wyraźny jest związek między popytem i podażą. Realne zapotrzebowanie na różnego rodzaju usługi edukacyjne, tak naprawdę budują coraz bardziej różnorodny system, który jest w stanie odpowiedzieć m.in. na potrzeby związane z chęcią zdobycia nowego zawodu i realizacji się w nim, nawet wtedy, gdy jesteśmy już bliżej niż dalej emerytury…

M.R.: Taką relację oczywiście widać i to dosłownie – coraz więcej osób w wieku dorosłym decyduje się na kontynuację edukacji w różnych formach. Celem podejmowania takiego wysiłku jest m.in. zdobycie nowego zawodu. Hasło – „uczenie się przez całe życie” – nie jest tylko teorią. Choć jest to z pewnością wyzwanie, to zyskujemy wiele – nie tylko czujemy się młodsi, zmuszając mózg do wytężonej pracy, ale rozwijamy się – intelektualnie, zawodowo i emocjonalnie. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że nauka nowych umiejętności w starszym wieku dodaje skrzydeł.

Autor: Katarzyna Zgorzelska

Konsultacja: Magdalena Rybińska – www.teb.pl

Pokaż metkę
Osoba publikująca: ANNA CHODOROWSKA
Podmiot publikujący: Dla seniora
Zobacz także
POLECAMY